Kako se čisti motor kod traktora

Ilustracija: srpski poljoprivrednici, foto: Domaćinska kuća
Ilustracija: srpski poljoprivrednici, foto: Domaćinska kuća

Kada je u pitanju čišćenje motora, preporuka je da to uradi stručno lice, mada se većina starijih poljoprivrednika dobro izveštila i znaju kako da pravilno očiste motor. Pa ako nemate u blizini majstora može vam pomoći stariji komšija poljoprivrednik koji sigurno zna da dobro i pravilno očisti traktorski motor. Osim detaljnog čišćenja samog motora treba očistiti i sistem za hlađenje, proveriti tačku mržnjenja rashladne tečnosti, pregledati u kakvom je stanju pumpa rashladne tečnosti i nabaviti novu ili remontovati postojeću pumpu ukoliko je to potrebno. Posebno obratite pažnju na gumene cevi i creva koje mogu ispucati od sunca i nakupljene prljavštine, te ih zamenite ukoliko je to potrebno. Hidraulične tečnosti se dosipaju do zimskog maksimuma da bi se smanjila količina vazduha, a samim tim i kondenzacija vode usled promena temperature.

Rezervoar iz istih razloga treba da je pun, a treba namazati i gumu na poklopcu rezervoara ili je zameniti, ako je oštećena. Gume na traktorima i prikolicama treba da su temeljno oprane i napumpane na odgovarajući pritisak, a neophodno je proveriti i stanje ulja i filtera.

Na sličan način se održavaju i kombajni kod kojih posebno treba proveriti da se negde slučajno nije zadržalo seme ili slama. Nivo tečnosti u akumulatoru je takođe jedan od važnih faktora koji treba proveriti pre zimskog mirovanja mehanizacije kako na proleće ne biste imali problem sa paljenjem. Stručnjaci za mehanizaciju preporučuju da nivo tečnosti u akumulatoru bude pet mm iznad ćelija, i na svakih pet do šest nedelja tečnost treba dopuniti. Plugovi i slične mašine koje su za vreme rada nezaštićene od korozije treba detaljno oprati, a zatim i namazati mašću radne delove kako bi se sprečila korozija tokom zimskog mirovanja a usled povećane vlažnosti, čak i ako ih čuvate u zatvorenom prostoru.

Temeljno očišćena i za zimu pripremljena mehanizacija i priključne mašine parkiraju se na suve daske ili palete. Lanci za pogon se mogu zaštiti specijalnim sprejevima ili ih jednostavno rastavite i potopite u ulje. Svi hidraulični klipovi treba da su uvučeni, kako ne bi zarđali. Ne zaboravite i prikolice koje je takođe potrebno dobro očistiti posebno između spojeva i stranica u koje se često zavuku žetveni ostaci. Jednom godišnje, najbolje pred zimu, treba skinuti točkove sa prikolice, pregledati da li ima oštećenja i podmazati ležajeve.