Šta se dešava sa našom jabukom

Ilustracija: jabuke, foto: Svetlana Kovačević, Domaćinska kuća
Ilustracija: jabuke, foto: Svetlana Kovačević, Domaćinska kuća

Sve je više zasada jabuka u svetu i svake godine se površine pod jabukom povećavaju za 1%. Mnogi žele da učestvuju na tržištu koje vredi više od 7 milijardi US dolara za trgovanih 8,2 miliona tona jabuka. Ukupno se jabuka u svetu gaji na više od 5,1 miliona hektara.

Italija je evropska velesila u uzgoju i trgovini jabukom. Godišnje proizvodi 2 miliona tona i izvozi jabuka u vrednosti od 841 milion US dolara (za 2019. godinu). Naš prvi konkurent Moldavija je proizvela skoro 700.000 tona jabuka i imala izvoz 2019. godine od 255.000 tona (uglavnom u Rusiju). Prosečna cena jabuka za 2019. godinu na svetskom tržištu je bila 895 US dolara za tonu.

 

Zasada jabuka sve više

Proizvodnja jabuka u SAD – u godišnje iznosi 5,5 miliona tona. Najviše se gaji šest sorti jabuka – Gala (1 miliona tona), zatim Crveni Delišes (0,785 miliona tona i najviše se izvozi u Aziju – Indiju), Honeycrisp (0,58 miliona tona), Granny Smith (0,50 miliona tona), Fuji (0,45 miliona tona ) dok je Zlatni Delišes za 5 godina zabeležio pad u gajenju kao sorte i ove godine je u berbi doneo 0,34 miliona tona. Očigledno da je kod potrošača omiljena jabuka sa crvenom pokožicom. Vrednost izvoza u 2019. godini je iznosila 962 miliona US dolara.

 

Najviše jabuku uvozi Rusija – više od 750.000 tona za 2019. godinu, zatim Nemačka sa 603.000 tona uvoza i Velika Britanija sa 342.000 tona. Kao novi veliki kupac pojavio se Egipat u 2019. godini sa uvezenih 297.000 tona i Bangladeš sa 252.000 tona.

Naša jabuka je ove sezone bogato rodila, skoro 500.000 tona. Cena je bila izuzetno dobra tokom perioda april – jul 2020. godine (u izvozu i 0,70 evra za kilogram). Čekamo izveštaj kako će na tržištu Indije biti primljen prvi kontigent jabuke. Vidimo da će konkurencija na svetskom tržištu biti sve veća. Nepovoljno za naše proizvođače je prisutan trend da veliki broj zemalja srednje Azije, Rusija, Turska podižu sve više voćnjaka jabuke i tako će zadovoljiće veliki procenat domaće tražnje domaćom jabukom. To je manje prostora za našu jabuku. Sortiment jabuka koji naši uzgajivači gaje će odlučiti uspeh u trgovini. Azija voli crvenu jabuku.

 

Cene jabuka tokom pandemije su bile visoke i to je našim voćarima donelo veliku zaradu. Uložiti ovaj dobitak u hladnjače je najpametniji potez jer samo prodajom jabuka tokom perioda januar – april u Aziji i perioda februar – maj u Rusiji donosi dobar posao.

 

Povezano

Iz ove kategorije