Ukusan, zdrav i veoma koristan

Ilustracija: laneno seme, foto: Pixabay
Ilustracija: laneno seme, foto: Pixabay

Laneno seme se smatra jednom od najmoćnijih namirnica na svetu. Srčane bolesti, karcinom,  šlog i dijabetes su bolesti čiji je rizik od dobijanja drastično smanjen konzumiranjem ove uljarice.

Vlakna u sastav lanenog semena ulaze kao rastvorljiva i nerastvorljiva, blagotvorna su za probavu, zdravlje creva, održavanje idealne telesne težine i regulaciju holesterola.

Laneno seme sadrži tri najvažnije komponente koje blagotvorno deluju na ljudsko zdravlje.

 Veoma visok sadržaj alfa-linolenske kiseline (omega-3).

Visok sadržaj rastvorljivih i nerastvorljivih vlakana
Najviši sadržaj fitoestrogena lignana od svih biljnih proizvoda koji se koriste za ljudsku ishranu.

Smatra se da rastvorljiva vlakna snižavaju sadržaj holesterola u krvi i regulišu nivo šećera dok nerastvorljiva vlakna poboljšavaju laksaciju. Lignani su se pokazali i kao antikancerogena jedinjenja. Istraživanja su pokazala da je sadržaj lignana u mlevenom semenu lana do 800 puta veći nego u 66 drugih vrsta namirnica. Masovna proizvodnja i konzumacija rafinisanih ulja u ishrani zamenjuje esencijalne masne kiseline u savremenim dijetama.
Omega-3 masne kiseline podstiču pravilno funkcionisanje kardiovaskularnog sistema, smanjuju rizik od srčanih bolesti, snižavaju nivo holesterola i triglicerida u krvi. Takođe su važne za pravilan rad sistema za varenje. Za ljudsku ishranu mogu se koristiti cele semenke lana koje se stavljaju u mešavine za pekarske proizvode.

Hladno ceđeno ulje dobija se mehaničkim ceđenjem semena. Tako dobijeno ulje u potpunosti zadržava sve hranljive sastojke, pre svega esencijalne masne kiseline kojima seme prirodno obiluje.

Za razliku od industrijski dobijenog ulja, koje mora da prođe kroz najmanje 6 faza rafinacije, hladno ceđeno ulje je potpuno čisto i ne prolazi ni kroz jednu fazu rafinacije.

Laneno ulje je nerafinisano ulje dobijeno postupkom hladnog ceđenja neoljuštenih, sirovih semenki žutog lana na savremenim pužnim presama. Iako je lan jedna od najstarijih gajenih kultura, tek poslednjih decenija ponovo ulazi u širu upotrebu. Svoju zasluženu popularnost duguje činjenici da je najbogatiji billjni izvor omega 3 masnih kiselina. Ove esencijalne masne kiseline postale su deficitarne u ishrani savremenog čoveka tokom poslednjih pedesetak godina, rezultirajući, naučnici smatraju, u povećanoj stopi kardiovaskularnih oboljenja.

Preporučuje se da se laneno seme koristi 2 puta nedeljno, po kafenu kašičicu, najbolje samleveno ( u mlinu za kafu ) neposredno pre upotrebe, a može i da se prepeče i pospe preko salata od svežeg povrća, jogurta ili peciva.

Lanena sluz se koristi protiv upale sluzokože usta, želudca i creva, protiv zatvora, poboljšava crevnu peristatiku, a sme se davati i trudnicama. Mehanički aktivira pokrete lenjih creva, ima laksativno dejstvo, jer unutrašnja površina creva postaje sluzavija.

Povezano

Iz ove kategorije