Šta će sve da poskupi?

Ilustracija: glavica kupusa, Foto: Domaćinska kuća
Ilustracija: glavica kupusa, Foto: Domaćinska kuća

Pored mesa i mlečnih proizvoda, najavljeno je i poskupljenje ulja za 15 posto, pa bi tako njihova cena sa dosadašnjih 135 mogla da dostigne i 160 dinara. Zbog velikih suša i dosta sunca, suncokret je ove godine dosta kvalitetan, te se očekuje porast cena i do 20 odsto. Uljari čekaju formiranje cena na svetskom tržištu, da bi formirali otkupne cene.

Sušni period, koji je odgovarao suncokretu, nepovoljno je uticao na kupus, čija je cena sa prošlogodišnjih 30 dinaraskočila na 90, pa su ovih dana kupci na pijacama ostali kratkih rukava, kada su shvatili da im za “kiseljenje kupusa” pred zimu, treba tri puta više novca nego ranije. Zbog smanjenog roda, za 100 kg kupusa ove godine vam treba 5.000 dinara, umesto 2.000.

Suša nije uticala samo na smanjen rod kupusa, već i oraha, čiji rod je uništen za 80 odsto zbog visokih temperatura. Cene oraha na pijacama do sada su bile od 500-1.000 dinara, dok je sada cena na svim beogradskim pijacama od 800-1.300 dinara.

Ilustracija, izgled-ploda-oraha, Foto: poljoinfo
Ilustracija: izgled ploda oraha, Foto: poljoinfo

Iako su cene pšenice na svetskoj berzi znatno porasle, pa tako tona ovog proizvoda ove godine košta 170 evra, za sada nema najava da će u Srbiji cena brašna skočiti, a samim tim i pekarskih proizvoda.

U Republici Srpskoj, sa druge strane, najavljuju da će do kraja godine cene brašna skočiti i do 30 posto, a da li će srpski pekari takođe odlučiti da podignu cene proizvoda, ostaje da vidimo.

Goran Papović, predsednik NOPS-a  rekao je da je svako poskupljenje nerealno i da je u pitanju čista špekulacija koju će država morati da reši:

– Što se tiče poskupljenja struje, nadam se da trgovci neće koristiti to povećanje inputa, jer je dinar znatno ojačao u odnosu na evro, a do sniženja nije došlo. Nema nikakvih osnova za poskupljenje, ako bilo šta poskupi, u pitanju je klasična špekulacija, jer ne možete pad prometa nadoknaditi povećanjem cena. Cene su dosta nerealne i treba da idu dole, nikako gore. U pitanju je spinovanje, uticanje na potrošače, “ajde kupujte, poskupeće”. Mislim da bi Ministartsvo trgovine trebalo da utiče na to da se cene obore i budu još niže, nego što jesu – zaključuje Papović.