Novo ili polovno?

Novo ili polovno? – pitanje je koje se neizbežno postavlja prilikom kupovine traktora.

U prilog polovnom traktoru ide niža kupovna cena, što se opremljenosti tiče, u zavisnosti od situacije, moraju se praviti određeni kompromisi, a popravke i servisiranje dodatno povećavaju troškove. Zato, da biste dugo uživali u „polovnjaku“, proverite temeljno stanje mašine.

Snaga traktora i održavanje motora

Treba odabrati adekvatnu snagu motora. Kupovina prejakog traktora – samo zbog niže cene – kasnije će se negativno odraziti povećanom potrošnjom goriva. S druge strane, preslaba motorizacija mašine umanjiće efikasnost rada.

Motor traktora je jedna od najbitnijih komponenti i ako tu nastanu štete, troškovi su uglavnom visoki. Optička kontrola motora ne obuhvata samo traženje mesta gde curi ulje, nego i ispitivanje pokvarenih ili oštećenih lamela kod hladnjaka i proveru filtera. Upadljivi zvuci i šuštanje motora, naročito prilikom ubrzanja traktora ili opterećenja, ne bi smeli da se pojave prilikom testiranja vozila. Prilikom paljenja traktora može se odmah proveriti startno ponašanje motora.

Ako Vam je ponuđeno merenje učinka kardana, iskoristite tu mogućnost. Učinak kardana bi trebalo da bude oko 10–15% (u zavisnosti od norme merenja učinka motora) ispod navedene snage motora.

Menjač prikladan za primenu traktora

Ako se traktor koristi samo za manevrisanje prikolicom, sasvim je dovoljan običan manuelni menjač. Ako se izvode specijalni radovi koji zahtevaju fino prilagođavanje brzine, onda je bestepeni kontinualni menjač pravi izbor. Kod manuelnih menjača je bitno da postoji što ravnomernije raspoređivanje radnih brzina od 4 do 12 km/h. Za ulične vožnje stručnjaci preporučuju da najmanja brzina u najvećoj grupi bude ispod 10 km/h. Ovo omogućava vožnju uzbrdo pod teretom u istoj grupi brzina. Kod čestih uličnih vožnji preporučuje se menjač kod kojeg se postiže krajnja brzina sa nižim brojem obrtaja.

Ilustracija: Poljoprivrednici sela Lozanj, foto: S.K.
Ilustracija: Poljoprivrednici sela Lozanj, foto: S.K.

Ako prilikom probne vožnje nastanu sumnjivi zvuci pri menjanju brzina, to može da bude naznaka problema s menjačem, posebno kod sinhronizacija. Kuplung se najbolje da proveriti vožnjom u srednjoj brzini. Ako kuplung legne, sve je u redu, a ako šlajfuje duže vreme pri menjanja brzina, njegov vek trajanja je istekao.

Dubina profila pneumatika

Za pneumatike od presudnog je značaja preostala dubina. Ako su pneumatici kompletno izvoženi, kupac  mora da računa sa nekoliko hiljada evra za nove pneumatike, ukoliko su u pitanju veće dimenzije. Treba takođe razjasniti pitanje širine pneumatika prilikom primene u rednim kulturama. Ako traktor ima podesive felne, moguća je promena širine.

Optička kontrola spoljašnosti i unutrašnjosti pokazuje moguća oštećenja pneumatika. Ako su pneumatici nejednako korišćeni, preporučuje se provera podešavanja trapa. Ako je u dosadašnjem korišćenju traktora jako opterećena prednja osovina, npr. prednjim utovarivačem, treba je proveriti. To važi i za pokretljive delove volana.

Zatečeno stanje i istorija održavanja

Prvi utisak najčešće otkriva mnogo o istoriji traktora. Ako su primetna ulubljenja ili rđa na karoseriji, ili ulje curi na više mesta, to je znak upozorenja. Ako je prvi utisak pozitivan, potrebno je preciznije proveriti najbitnije komponente polovnog traktora.

Radni sati

Postavlja se pitanje koliko će često novi vlasnik koristiti polovni traktor. Ako se koristi privremeno, u obzir može doći i traktor sa mnogo radnih sati. U suprotnom, je preporučljivo tražiti model sa malo radnih sati, npr. mašinu za demonstraciju.

Sa rastućim brojem radnih sati, povećava se i verovatnoća budućih popravki. Za traktor koji je prešao vek trajanja, za koji se često navodi 10.000 radnih sati, popravke mogu koštati od 50 do 70% vrednosti nove mašine.

Rezervni delovi i servis

Ako se traži često prodavani model polovnog traktora, ne treba očekivati probleme sa nabavkom rezervnih delova. Kod „egzotičnih“ modela, čiju je proizvodnju možda obustavio proizvođač, kupcu se preporučuje da unapred proveri raspoloživost rezervnih delova i servisera tih traktora. Čemu služi jeftin polovni traktor ,ako se ne može popraviti?

Stari prospekti i izveštaji o testiranju

Stari prospekti ili uputstva za korišćenje poslužiće kao informacije o traktoru. Pored publikacija proizvođača, pomoći će i nezavisni izveštaji o testiranju.

Iz ove kategorije

Pročitajte i

Čajevi za kvalitetniji život

Najčitanije danas

Najčitanije ove nedelje

Najčitanije ovog meseca