Tokom svih ovih godina, poljoprivrednici, svako za sebe gleda svoju muku i razmišlja kako bi iskoristio priliku da ono što proizvede i proda, da negov proizvod nađe put do kupca. Da bi se udružili u zadruge, treba promeniti svest kod ljudi, i da shvate da bez udruživanja, teško da će mali proizvođač naplatiti svoj trud i rad.
Uz podršku države u protekle dve godine Srbija je dobila oko 430 novih zadruga. U tom periodu naša zemlja je u obnovu zadrugarstva uložila rekordnih 1,7 milijardi dinara. Bespovratno je svaka novoosnovana organizacija dobijala do 7,5 miliona, postojeće su mogle da računaju na 15 miliona, a složene zadruge na 60 miliona dinara.
Ministar bez portfelja zadužen za regionalni razvoj Milan Krkobabić, koji je pokrenuo akciju „500 zadruga u 500 sela“ kaže da se u Srbiji probudio duh zadrugarstva. Ističe da je broj zadruga od početka ove akcije povećan za 26 odsto. Osnovano je 430 novih zadruga, a postojalo je njih oko 1.500.
– U ovoj godini su osnovane 92 zadruge, a uskoro će biti objavljen i konkurs kojim će se obezbediti sredstva za njih 60. Ako znamo da svaka zadruga ima najmanje pet osnivača, odnosno domaćina, a da broj kooperanata ide od 100 do 250 po zadruzi, to govori o značaju zadrugarstva u Srbiji.
Juče su u Beogradu dodeljene nagrade „Etnobrend 2018“ u organizaciji ekonomskog portala Privredni.rs i Zadružnog saveza Srbije. Nagrade za robni i korporativni brend dobilo je 16 proizvođača iz više sektora proizvodnje i usluga, a dodelu je pratila izložba nagrađenih proizvoda. Na dodeli nagrada prisustvovali su visoki predstavnici ministarstava, među kojima i Boban Kostić, državni sekretar u Ministrastvu poljoprivrede, Srpske akademije nauka i umetnosti i privrednici, Miroslav Nikolić, predsednik opštine Knić, i direktor ,, Gruža Agrara.
Marija Božanić,i Nikola Mihailović, foto: Svetlana Kovačević
Drago Delić, urednik izdanja naglasio je da je cilj organizatora da se na ovaj način pruži podrška malim proizvođačima autentičnih i tradicionalnih domaćih proizvoda koji nisu dovoljno vidljivi, a po kvalitetu ne zaostaju za najboljim proizvodima iz Evrope i sveta. „Ovi proizvodi koju su nagrađeni nastali su iz velikog entuzijazma, ljubavi i borbe da se prevaziđu brojne administrativne i druge prepreke“, istakao je Delić i izrazio nadu da će nagrada „Etnobrend 2018“ biti dobra preporuka potrošačima da se kada kupuju opredele za kvalitetne domaće artikle.
Nikola Mihailović, predsednik Zadružnog saveza Srbije istakao je da nagradu Etnobrend godine treba posmatrati sa više aspekata, od kojih su najznačajniji uspostavljanje novih kontakata, razmena iskustava u proizvodnji i plasmanu tradicionalnih domaćih proizvoda. On je izrazio uverenje da će na bazi razmene iskustava proizvođača na ovoj manifestaciji i izložbi, nastati novi vidovi saradnje i da će sve to uticati na povećanje proizvodnje i izvoza.
Miroslav Nikolić, je predsednik opštine Knić a i vlasnik je jednog od prvih modernih voćnjaka u Srbiji u kojima su zasađene najbolje sorte jabuka i nektarina, borovnice…U njegovom posedu je i firma u kojoj se projektuju, proizvode i postavljaju metalni elementi za konstrukcije protivgradnih mreža.
„Knić je dobar primer saradnje lokalne vlasti i neposrednih proizvođača i spreman je da podeli svoja iskustva drugima“, istakao je Nikolić. Prema njegovim rečima, u ovoj opštini ima čak 11 zadruga.
Dobitnici nagrade „Etnobrend 2018“ su: TIMOMED iz Knjaževca, najbolji KORPORATIVNI BREND u grupi pčelarstvo i prerada meda; PEČENI SIR SA SLANINOM I PRŠUTOM Poljoprivrednog gazdinstva Miletić Laćisled najbolji je ROBNI BREND u grupi najbolje inovacije; brend KOZARI, Kompanija Beocapra DOO – Kukujevci, najbolji je ROBNI BREND u grupi mleko i mlečni proizvodi; DIMLJENI KAČKAVALJ “KRCINO ZLATO” – Poljoljoprivredno gazdinstvo Krcić-Zlot, najbolji je ROBNI BREND u grupi mleko i mlečni proizvodi; BOEMSKA POTKOVICA – Degustacioni centar Boemska potkovica, Pirot, najbolji je ROBNI BREND u grupi meso i proizvodi od mesa; PETROVSKA KLOBASA – Gazdinstvo Karolj Horvat, Bački Petrovac, najbolji je ROBNI BREND u grupi meso i proizvodi od mesa; HELJDINO BRAŠNO – Agro Zlatar, Nova Varoš, najbolji je ROBNI BREND u grupi žitarice i proizvodi od žitarica; KOTORSKA KREMPITA – Morsala, Beograd, najbolji je ROBNI BREND u grupi kolači i torte; STARA RAKIJA, Beograd, najbolji je ROBNI BREND u grupi rakije, vino i ostala alkoholna pića; FLORIVA, Ivanjica najbolji je KORPORATIVNI BREND u grupi rakije, vino i ostala alkoholna pića; VINICA PETROVIĆ, Velika Hoča, najbolji je KORPORATIVNI BREND u grupi rakije, vino i ostala alkoholna piča; STARI HRAST RESTORAN, Beograd, najbolji je KORPORATIVNI BREND u grupi ugostiteljstvo; ŽIGON VILAMET NAMAZI – Žogon DOO, Stari Banovci, najbolji je ROBNI BREND u grupi prerada voća i povrća; ZZ EURO DUO KALEM, Lazarevac kod Kruševca, najbolji je KORPORATIVNI BREND u grupi proizvodnja sadnica i voća; ZZ PROFI AGRAR, Slatina kod Šapca, najbolji je KORPORATIVNI BREND u grupi prerada voća i povrća; ZZ ZUBIN POTOK, odnosno ORGANSKI VOĆNI SOKOVI I NAMAZI FRUIT, najbolji su ROBNI BREND u grupi organska proizvodnja.