Na Novosadskom sajmu je od 17. do 19. novembra održan 53. međunarodni sajamturizma. Novi termin je obećavao nove doživljaje,a sudeći po reakcijama izlagača očekivanja nije izneverio.
Brojni su na svojim štandovima organizovali nagradne igre, ali i na svojim društvenim mrežama.
Uz dobru gastronomsku poinudu uvek su imali gužvu na štandu.
Okupio je više od 250 učesnika iz Srbije, Zemlje partnera Crne Gore, iz Bosne i Hercegovine, Republike Srpske, Severne Makedonije, Hrvatske, Slovenije, Mađarske, Turske, Rumunije, Kipra, Bugarske, Iraka i Austrije. U Hali „Master“ tokom tri dana predstavile su se agencije, organizacije, institucije, poslovna udruženja, turoperateri, hoteli, banje, terme, nacionalni parkovi, osiguravajuće kuće, javna preduzeća, vinarije i destilerije, mali proizvođači hrane i pića…
Zemlja partner Crna Gora je prvenstveno najavljivala aranžmane za zimovanja, dočeke nove godine, ali i prve za letovanja u dobro poznatim primorskim mestima.
Ljiljana Čukić – menadžer u Nacionalnoj Turističkoj odrganizaciji Crne Gore
– Ovom prilikom bih pre svega istakla da mi svake godine radimo promociju za letnju i zimsku turističku sezonu u Novom Sadu, promociju radimo na trgovima u nekim hotelima, tržnim centrima, i ove godine kao Zemlja partner, nadamo se da će naši celokupni nastupi dovesti do većeg interesovanja gostiju iz Vojvodine i za zimsku sezonu, ne samo za letnju koja je već tradicionalno dobro posećena od strane gostiju iz Vojvodine. Vidim da je Sajam ove godine odvojen od Sajam lova i ribolova, što je dobro, jer turizam zahteva da ima svoje mesto i svoju celinu. Posetioce je najviše interesovalo novogodišnji program, povoljnost skijališta i kakva su skijališta u Crnoj Gori. Veliko je interesovanje bilo i za doček Nove Godine koji je tradicionalno poznat kao najbolji u regionu i sve opštine su se potrudile da i ove godine imamo vrhunske izvođače, poznate na prostoru Regiona. Mi smo zadovoljni učešćem na Sajmu.
Možda bi trebalo da bude više destinacija prikazano iz okruženja, jer će samim tim i inetersovanje građana biti veće.
Pokrajinski sekretarijat za turizam je sva tri dana posebno planirao. Prvi dan je bio iskorišćen za predstavljanje mladih turizmu, tj obrazovanje u turizmu. Sve srednje stručne škole, fakulteti koji imaju odgovarajuće smerove, kao i srednje škole iz regiona su im bili gosti. Želja im je bila da upravo taj aspekt obrazovanja mladih u turizmu i ugostiteljstvu istaknu. Drugi dan je bio posvećen regionu i regionalnom povezivanju, a treći šarolikosti Vojvodine, kao i ženskom preduzetništvu i starim zanatima. Kako kažu, više su nego zadovoljni postignutim i ostvarenim ciljevima.
Sajam turizma je imao podršku i od Turističke organizacije Vojvodine – TOV, Jelena Malešev
– Veoma smo zadovoljni posetom na Sajmu i vladalo je veliko inetersovanje za naš štand. Imali ismo mnogo učesnika, mnogo posetilaca, i preko 10 prezetacija iz raznih lokalnih turističkih organizacija, njihovih turističkih sadržaja, i imali smo našu veliku pres konferenciju koju smo održali povodom drugog izdanja Vojvođanskog ručka, kao i degustaciju jela koja su ušla u ovaj kuvar. Osim gastronomije, posetioci su se zanimali za vinske puteve ali i za duhovna blaga i kulturno nasleđe koje Vojvodina može da pruži, kao sadržaje koje ćemo im ponuditi u narednoj sezoni jesen/zima, kao i o budućim manifestacijam koje će se održati. Možda je malo termin neuobičajen, a možda će biti i dobar potez. Videćemo.
Uz Sajam su bili i Grad Novi Sad, kao i Turistička organizacija Grada Novog sadaTONS – Branislav Knežević
– Na štandu Turističke organizacije Novog Sada predstavljena su mesta u blizini Novog Sada Najviše interesovanja je bilo za obilazak Sremskih Karlovaca i vinarija. Predstavljen je obilazak koji uključuje posetu riznice u Patrijarškom dvoru, Bogosloviju i Karlovačku gimnaziju. Ulaznice su po ceni od 500 dinara, 350 dinara za decu i za grupe preko 15 ljudi, obezbeđen je besplatni vodič. Najviše interesovanja je za Zimsku fantaziju koja će biti priređena u Novom Sadu, jer se sve dešava tokom zime. Što se tiče poslovnog dela, sastanaka je bilo mnogo sa predstavnicima gradova iz naše zemlje, a potpisan je i Protokol o saradnji sa Herceg Novim. Predstavili smo i Vinsku ulicu na Sajmu turizma i vinare. Novi termin je odgovarajući i ljudi su veoma zadovoljni i kažu da je pun pogodak. Možda je dobar predlog da se sledeće godine termin poklopi sa vikendom, petak, subota, nedelja, da nama subota bude udarni dan za publiku.
Turistička organizacija Srbije – posetioci su dobro obavešteni o tome da ova organizacija nudi celokupnu turističku ponudu, a uzimaju brošure – 52 vikenda koja im potom služe kao inspiracija za planiranje putovanja, uz njih i karte Srbije. Tražene su bile i preporuke, a posebno za ruralni turizam koji je u ovom trenutku u usponu. Najčešće spominju i vaučere koji su dosta doprineli prometu domaćih turista u Srbiji, a s obzirom na cene generalno. Po njihovom mišljenju je ovaj Sajam mnogo bolje organizovan i sa boljom posetom u odnosu na dosadašnje sajmove, čemu je verovatno doprinelo i odvajanje priredbe od ostalih Sajmova LORIST.
Lider kvaliteta Sajma turizma Hotel „Fruške terme“ – generalni utisak je da ljudi jesu zainteresovani. Uglavnom su zainteresovani za njihov brend i koji su već bili gosti hotela. Najviše ih je interesovao program dočeka Nove godine, ali nije bilo posebnog interesovanja za određeni termin jer hotel poseduje termalna bazene koji su u funkciji tokom cele godine. Uglavnom je najviše bilo pitanja o jednodnevnim kupanjima i spa centru. Po njima je novembarski termin dobar, ali ne utiče značajno na rad njihovih kapaciteta, jer im se usluga ne razlikuje mnogo tokom godine. Razliku vide samo u ciljnoj grupi. Proleće i leto su im rezervisani za porodice, a jeseni i zima za kompanije koje organizuju kongrese i tim bildinge.
KonTiki Travel je jedna od agencija koja je nastupila pod okriljem YUTE – Najviše ih interesuju Turska i Grčka, a za neke od tih aranžmana već imaju popuste.. Upravo su danas objavili i prve aranžmane za Tursku, pa je i bilo očekivano da će imati mnogo upita. Česta su i pitanja o autobuskom prevozu koji ova agencija nema. Česta su i pitanja o udaljenim destinacijama kao što je Zanzibar i Dominikana. Posetom su zadovoljni, kao i činjenicim da posetioci i dalje dobro prepoznaju njihovu agenciju, kao i da među njima ima mnogo „povratnika“. Kako kažu i njima više odgovara ovaj termin, možda bi mogao da bude i nedelju dve kasnije zbog atranžmana za Novu godinu.
Big Blue – najčešća pitanja su bila u vezi sa Turskom, Egiptom i Španijom. Za sada nisu izbacili first minute aranžmane koji im izlaze sledeće nedelje, ili početkom novembra, zbog čega smatraju da ovaj novembarski termin Sajma nije loš, ali im ne bi smetalo da možda bude pomeren za dve nedelje kasnije.
Bos4.Tours je nova platforma za organizaciju izleta i tura po Srbiji i regionu. Turističke agencije i organizacije, organizatori putovanja i hoteli mogu da naprave ponudu izleta u gradu ukoliko žele da gosti duže borave u njihovom gradu. BOS4.Tours daje i tehničku podršku, nude mogućnost i pravljenja sajta. Umreženi su sa prethodnim sajtom Serbian Adventures, ali je ovo bolja, unapređena verzija. Ko koristi stari sajt odmah bude prebačen na novi. S obzirom na to da je reč o novitetu koji je predstavljen na ovom Sajmu smatraju da će informacija odavde otići dalje. Česta su im pitanja od blogera koji im se obraćaju jer kada pišu o nekim destinacijama, tekstove mogu da objavljuju o destinacijama i da ih linkuju na odgovarajuću turu. Zahvaljujući tom linku od organizatora može da dobije i novčanu nadoknadu. Platforma je na nekoliko jezika, a potvrda rezervacija se šalje na jeziku na kojem je obavljena rezervacija. Novembarski termin smatraju dobrim za organizovanje mnogih tura, jer je u tzv „međuprostoru“ koji nudi mnogo mogućnosti kada je reč o turizmu.
Privredna komora Vojvodine – Kako kažu ovo je jedan ozbiljan iskorak koji zaslužuje punu podršku. Reč je o pravoj odluci, a ovo je sjajan događaj koji ima potencijal za dovođenje 50 zemalja sledeće godine. Velika je ovo šansa za turizam Vojvodine, sa posebnim osvrtom na nacionalne manjine. Na štandu PKV je bilo oko 20 izlagača koji su vrlo zadovoljni nastupom. PKV ističe i sjajnu komunikacviju sa Crnom Gorom Zemljom partnerom.
Hotel Nordic – ponudili su sve svoje kapacitete – sobe, kongresni prostor, restoran, bazene, velnes centar. Najčećše im dolaze veće grupe zbog organizovanih velikih događaja, a reč je o korporativnim događajima i konferencijama. Doček Nove godine je u planu, ali programi još nisu objavljeni. Hotel je nov, a među čestim pitanjima je bilo i gde se tačno nalazi.
Udruženje banja Srbije tradicionalno nastupa na novosadskom Sajmu turizma. Kako oni kažu termin je „uboden“, što su im potvrdile i brojne turističke agencije. Hala je puna, mnogo je ljudi, i Sajam je odradio mnogo posla u pripremi ove priredbe. Neke od banja su objavile i odllične programe kao što je post kovid ili brza dijagnostika, program gubljenja težine. Odvojen je sajam od „Lorista“ zbog čega je vladao strah, ali je broj posetilaca mnogo veći nego u vreme tih jesenjih sajmova. Ono što im se dopalo je i raspored štandova u Hali „Master“.
Region Zapadna Srbija – u kojem se nalazi i Zlatibor, kao jedinstvena destinacija. Privukli su veliki broj posetilaca i zahvaljujući VR kutku u koje su zainteresovani mogli da dožive Zlatibor, npr. vožnju Gold gondolom, kao i odlazak na neki od poznatih lokaliteta. Novembarski termin je odličan jer u mnogim
turističkim destinacijama nije u toku sezona, pa je ovo vreme vrhunski termin koji može da se iskoristi za najavu novih programa. Po njima je ovaj možda i bolje organizovan sajam od onog koji je priređen u Beogradu. Svakako je u prilog išla i činjenica da se sada svi manje plaše korone.
Tuzlanski kanton su takođe posećivali oni koji su dolazili na Sajam turizma. Uglavnom je reč o starijim posetiocima, koji su imali vrlo širok spektar pitanja, a pokazali su veliko interesovanje za ono što se nudi.
TA Baja Tours – Poslovni deo Sajma nam je mnogo više značio od prodajnog dela. Kažu da rade kratka putovanja i ljudi se raspituju, ali bi nam bilo važno da se poboljša komunikacija sa krajnjim korisnicima. Novembarski termin im je odličan zbog mogućnosti da se prezentuju brojni aranžmani. Sa marketinške i poslovne strane smo izuzetno zadovoljni jer smo uspeli da napravimo brojne kontakte.
Nikola Rajin – direktor agencije Modena Travel
Mi smo ovde bili fokusirani na mlade i ponudli smo im dodatne popuste na već postojeće cene i dobili su mogućnost da učestvuju u Poklon-igri za besplatno krstarenje Mediteranom i da se prijave ovde direktno za putovanja koja nisu moguća u Agenciji, hteli smo na taj način da ih dodatno motivišemo da dođu direktno na Sajam da vide našu ponudu. Najviše smo se fokusirali na Novu Godinu i na prolećna putovanja. Studenti su se javljali i želeli da iskoriste ove pogodnosti, dolazili su i prijavljivali se na štandu.
Termin održavanja Sajam turizma je mnogo bolji nego prethodni kada je bio sa Sajmom lova i ribolova, to svakako. U ovom terminu većina agencija pa i mi, možemo da ponudimo najviše zimska, jesenja, i malo prolećnih putovanja. Mnogi su pitali i za letovanja, ali u ovom trenutku to nije moguće ispuniti, tako da bi sa te strane bilo dobro, ako je moguće, još malo pomeriti termin, ako bi fokus bio na letnje putovanje. Ako nam fokus ostane na ovima koja su manja u odnosu na letnja, termin je dobar.
Što se tiče posete uglavnom je bilo mnogo više u prepodnevnim časovima.
Hotel NOVI SAD – Izvršni direktor Milica Stanojević
Mi jesmo generalno zadovoljni, s obzirom da je Hotel Novi Sad prvi put izašao na Sajam, i ono što mislim da jeste dobar vremenski period, zato što u ovom periodu rešavamo sve ono što nam predstoji u narednoj godini. Mislim da je pravo vreme pred Novu godinu da bude prikazan program ponuda pred novu sezonu. MI smo prezadovoljni, jer sve što smo namerili da organizjemo sa turoperatorima i agencijama mi smo odradili, i što se nas tiče, Sajam je bio odličan. Organizacija je odlična. Ja bih možda malo više pažnje posvetila B2B delu.
Ilija Tomić – Firma PAK SISTEMI
Sve ove godine pratimo naše premijum partnere na vodećim svetskim sajmovima pakovanja, na kome smo ugostili i prezentovali ljudima iz Srbije i regiona novine, a takođe ih predstavili i ovde na Sajmu u Novom Sadu. Naša firma radi u HORECA sektoru, i prodajemo multi parktik vakumirane mašine, a predstavili smo Dry Ager frižidere za suvo zrenje mesa . Odziv na Sjamu je prelep, bili smo i na Sajmu lova i ribolova, i nastavićemo dalje da izlažemo. Imali smo dosta prezentacija i imamo pozitivnu povratnu reakciju. Dolazili su nam i iz Regiona Severne Makedonije, Slovenije, Crne Gore, koji su zainteresovani za poslovnu saradnju.
Tursitička organizacija Opštine Kuršumlija – Jasmina Savić direktorka
Prvi put TO Opštine Kuršumlija je uzela učešće na Novosadskom sajmu ali u okviru Regije Kopaonik. Tu spadaju TO Aleksandrovac, TO Brus, To Kuršumlija, TO Blace.
Sve ono što mogu da vam kažem da smo prijatno iznenađeni i vašim gostoprimstvom, jer kao što sam rekla, prvi put smo ovde, dopao nam se termin. Jedina sugestija bi bila da se Sajam ne održava u vreme radnih dana, nego da počne u petak i da se možda završi u subotu. Od drugih kolega sam čula da ste tokom prethodnih godina održavali ovaj Sajam zajedno sa Sajmom lova i ribolova, i da je ovo sada totalno dugačiji koncept, i mislim da ste uradili dobru stvar. Mislim da je izabran dobar termin, jer svi mi imamo neka dešavanja pred kraj godine, i ovo jeste period kada možemo da iskalkulišemo naše obaveze i da izdvojimo tri dana i prezentujemo sve. Mi smo predsatvili sve ono što Kopaonik pruža, i Opštine koje gravitiraju oko naše planine – šta mogu da ponude, i mlade je uglavnom zanimalo zimovanje, dok su se straiji posetioci interesovali za banje, jer u Kuršumliji ima tri banje. Opšti utisak je da mlađu populaciju zanima prirodni fenomen Đavolja varoš, stariju populaciju Prolom ili Lukovska banja zbog lekovite vode i termomineralnih izvora, ali mi svakao nudimo i bogato kulturno istorijsko nasleđe (U Kuršumliji se nalaze prve zadužbine Stefana Nemanje) i to je ono što ljudima ovde želimo da ponudimo. Želimo da i ubuduće uzmemeo učešća u ovakvim događajima. Predlog je da zadržite ovaj termin, i ovaj koncept.
Dani karijere
Na Danima karijere registrovalo se njih šezdesetšestoro posetilaca. Poslove su, pored hotela na Kipru, između ostalih nudili i UR Vida Foods & Coffee, Milenijum osiguranje…
Prijavljivali su se pomoćni radnici, kuvari, baristi, savetnici za prodaju osiguranja -životnog i neživotnog…
U B2B Pointu održano je i 10 sastanaka sa većim brojem učesnika.
Kongresni centar „Master“ bio je mesto na kojem su održani brojni stručni skupovi posvećeni đačkom, omladinskom turizmu kao i savremenim tendencijama u turizmu i hotelijerstvu. Samo je Konferencija, koja je organizovana u saradnji sa Prirodno matematičkim fakultetom Univerziteta u Novom Sadu, koja je trajala tri dana, okupila oko 100 učesnika/autora iz Srbije, Severne Makedonije, Bugarske, Turske, Italije, Kipra, Sjedinjenih američkih država, Crne Gore, Hrvatske…, dok je veliko interesovanje vladalo i za teme iz oblasti medicinskog turizma – menopauzu, unos soli u organizam…
Brojne su bile i degustacije, ali i prilike da posetioci kupe proizvode od mleka, mesa, rukotvorine, rakiju, vina i druge proizvode. Veliku pažnju je privukao i Festival festivala ROGALJ:
Poklon-igra za posetioce sa kupljenim ulaznicama
Novosadski sajam je i ove godine, u saradnji sa izlagačima, organizovao Poklon-igru za posetioce sa kupljenim ulaznicama na 53. međunarodnom sajmu turizma.
Darodavci su Hotel „Nordic“, Turistička organizacija Beograda, Hotel „Fruške terme“, Turistička agencija „Taratours“, Turistička organizacija Novi Pazar, Turistička organizacija Raška, Turistička agencija „Baja Tours“, Centar za kulturu, sport i turizam opštine Beočin, Hotel „Borovi“, Poslastičarnica „Oki’s cakes“ i Poljoprivredno gazdinstvo Đorđević.