Razvojna agencija Vojvodine (RAV), uz podršku Japanske agencije za međunarodnu saradnju (JICA) završila je dvogodišnji program pod nazivom „Jačanje konkurentnosti prehrambenih proizvoda Vojvodine“. Proizvođači hrane prošli su kroz obuku o japanskom tržištu, njihovi proizvodi predstavljeni su japanskoj poslovnoj zajednici u Srbiji, a uspostavljeni su i prvi kontakti sa potencijalnim trgovinskim partnerima iz Japana.
Program je startovao u septembru 2021, kada su RAV i sanitarna inspektorka za prehrambenu industriju u Japanu Akiko Terasava, obišli kompanije i gazdinstva koja imaju bar jedan gotov proizvod prerade, kao i mikro i mala preduzeća i preduzetnike iz oblasti organskih, zdravih i premijum proizvoda. Krajnji i najvažniji cilj projekta bio je da kompanije steknu uvid u japansko tržište i započnu izvoz. Dok RAV kontunirano radi na pronalaženju adekvatnih programa sufinansiranja u obliku subvencija i povoljnih kredita i pomaže im u pronalaženju novih tržišta, japanska konsultantkinja pomagala je proizvođačima da poboljšaju sistem upravljanja kvalitetom u proizvodnji prehrambenih proizvoda i podučavala ih u oblasti primene 5S sistema.
„Mislim da je ceo projekat RAV-a odličan i vredan za proizvođače hrane iz Vojvodine, i drago mi je što sam bila njegov deo, kao i što sam provela dve divne godine u Srbiji, u Novom Sadu, koji danas nazivam svojom drugom kućom. Kada je projekat u pitanju, pošto sam saniratna inspektorka u Japanu, moja uloga je bila da ih pripremim na sve što inspektori u Japanu traže, i mislim da kompanije sa kojima sam radila imaju potencijal i nadam se da ću njihove proizvode videti u Japanu“, kaže konsultantkinja u oblasti kvaliteta i zdravlja, gospođa Terasava, koja se nakon dve godine oprostila od svojih kolega u RAV-u i vratila u Japan.
Deo aktivnosti u okviru tog programa bio je i projekat „Izvoz premijum proizvoda iz Vojvodine u Japan“ (Vojvodina Premium Food to Japan), koji je za cilj imao identifikaciju, obučavanje i predstavljanje premijum prehrambenih proizvođača japanskoj poslovnoj zajednici u Srbiji, te pokretanje trgovinskih odnosa između proizvođača premijum proizvoda i japanskih trgovinskih partnera. Odabrane kompanije prisustvovale su radionicama o izvozu u Japan, učile o karakteristikama japanskog tržišta, japanskoj poslovnoj etici, ondašnjem tržištu hrane, uvoznim procedurama, procesu karantina za prehrambene proizvode, logistici i osiguranju proizvoda, dizajnu i obeležavanju proizvoda, carinskim procedurama.
Program je završen svojevrsnim mini sajmom vojvođanskih premijum proizvoda koji je održan 8. juna u Vili Stanković u Čortanovcima. Tokom manifestacije, devet domaćih proizvođača premijum hrane predstavili su sebe i svoje proizvode japanskoj poslovnoj zajednici koja živi i radi u Srbiji. Događaj je bio svojevrsno kulinarsko iskustvo i gosti su imali priliku da probaju izvrsnu vojvođansku zdravu hranu: proizvode od tartufa, organski džem od malina, prirodna vina i još mnogo toga. Kompanije koje su predstavile svoje premium proizvode su Truff Truff sa proizvodima od tartufa, Real Red Raspberry sa proizvodom od organske maline, Patewski sa namazima od leblebije, Om made sa zdravim grickalicama, Granum sa zdravom hranom, Bliss Honey sa namazima od meda, Baša i Sagmeister vinarije sa svojim prirodnim vinima i Carpe Diem sa proteinskim napitcima od kozijeg mleka.
Prema rečima Sande Emini, savetnice za strane investicije u RAV-u, ovaj projekat je važan, ali za RAV nije završen:
„Izvoz vojvođanskih proizvoda u Japan nosi veliki potencijal, jer može da uvede kvalitetne lokalne proizvode na japansko tržište, koje je veliko, ali i zahtevno. Za nas u RAV-u projekat se nastavlja jer nas u narednom periodu čeka da pronađemo adekvatan sajam hrane u Japanu (verovatno će to biti sajam hrane Fudex u Tokiju), da organizujemo nastup naših firmi na njemu, kao i da nastavimo sa traženjem potencijalnih trgovinskih partnera u Japanu“, kaže Emini.
Pomoć u traženju potencijalnih partnera u inostranstvu domaćim firmama deo je redovnih aktivnosti Razvojne agencije Vojvodine. Jedan od načina je i Dan dobavljača, svojevrsni B2B događaji na kojima RAV spaja domaće proizvođače sa većim kompanijama ili trgovinskim lancima. Prvi takav događaj održaće se već na jesen za sektor prataće auto industrije, a za sektor poljoprivrede, pre svega prehrambenih proizvoda, kao i uvek, na proleće. U međuvremenu, sve kompanije koje žele da započnu izvoz ili ga prošire na nova tržišta, mogu da se obrate RAV-u ukoliko im treba savetodavna pomoć, kao i da prate sve informacije u vezi sa bespovratnim kreditima i subvencijama koje se apdejtuju na dnevnom nivou na sajtu i šalju svima koji se prijave na newsletter ili nazovu RAV.