Inovacija koja bi mogla da smanji štetne emisije i upotrebu vode i do 94%.
Proizvodnja kafe ima ogroman negativan uticaj na životnu sredinu koji se oslikava u zabrinjavajućim stopama krčenja šuma i doprinosu klimatskim promenama. Da li je kafa bez zrna rešenje?
Svedočimo zagrevanju planete usled kojeg bi plantaže kafe mogle da se izmeste iz prostora na kojima se trenutno uzgajaju. U potrazi za optimalnijom klimom za svoje useve, plantažeri uništavaju šume.
Međutim, šta ako pomirenje između rastućih temperatura i našeg konzumiranja kofeinskih napitaka ne mora da rezultuje narušavanjem životne sredine, i krije se na manje očekivanom mestu – u proizvodnji kafe bez zrna?
Upravo ovo je okosnica zanimljivog rešenja koje nudi startup iz Sijetla, Atomo.
S obzirom na to da je deforestacija, pored sagorevanja fosilnih goriva, jedan od vodećih uzročnika klimatskih promena, kafa bez zrna može da smanji i druge pritiske na Zemlju.
Kako se navodi, emisije ugljenika koji zagreva atmosferu, u procesu dokazivanja koncepta, bile su i do 93% niže u odnosu na konvencionalnu proizvodnju. Povrh toga, kafa bez zrna zahteva 94% manje vode nego ona na kakvu smo navikli.
Ključ je u sastojcima. Atomo je razvio revolucionarnu tehnologiju uz pomoć koje ekstrahuje jedinjenja kafe iz široko dostupnih i obnovljivih prehrambenih namirnica kao što su semenke urme (koje se obično odbacuju), fruktoza, protein graška, limun i soda bikarbona.
Potencijal ovog startupa prepoznao je i časopis Time koji ga je uvrstio na prošlogodišnju listu 200 najboljih inovacija. Atomo je privukao i investitore koji su do sada u njihovo poslovanje uložili preko 50 miliona dolara.
U inicijalnim fazama razvoja, startup cilja na kafiće nasuprot prodavnicama i lancima supermarketa. Atomo pržena kafa koštaće oko 20 dolara za 450 grama, što je čini nešto skupljom u poređenju sa regularnom koja se koristi u američkim kafićima (između 10 i 15 dolara).
Nakon brzog početnog rasta, proizvođači alternativa nedavno su se našli pred izazovom zato što su kupci, pod uticajem inflacije, smanjili potrošnju skupljih proizvoda.
Ali njihovo iskustvo ne zabrinjava predstavnike Atoma.
„Svi glavni proizvođači kafe svesni su problema dostupnosti kafe u narednih 20-30 godina i pokušavaju da ga preduprede”, kazao je suosnivač startupa Endi Klajč za Euronews.