Cene traktora i priključne mehanizacije su uvek veliki izdatak za svakog poljoprivrednika, a opet neophodno oruđe za rad na njivi. Da bi vam mehanizacija što duže trajala neophodno je pravilno održavanje i čuvanje, posebno tokom zime, kad se ona ne koristi. To što ste parkirali traktor ispod nastrešice i delimično ga zaštitili od kiše i snega nije dovoljno. Pravilno čuvanje mehanizacije i prikljičnih mašina tokom zime ne samo da ćete produži njihov vek trajanja, već ćete smanjiti i redovne troškove održavanja.
Pravilna praksa uključuje temeljno čišćenje, najbolje je pod jakim mlazom vode kako bi se očistili ostaci pljavštine i blata sa svih delova. Nakon toga sledi sušenje komprimovanim vazduhom, a ulaganje u kompresor i uređaj za pranje je svakako manja investicija nego popravaka. Zimski uslovi, poput vlage, snega i leda, mogu prouzrokovati pojavu rđe na metalnim delovima. Pravilno skladištenje u suvom i zaštićenom prostoru smanjuje rizik od oštećenja. Najbolje je da traktori i priključne mašine budu sklonjeni u garažu ili šupu gde će biti zaštićeni od direktonog uticaja vremenskih uslova. Ukoliko nemate uslove pokrite ih ceradom koja propušta vazduh kako bi se sprečila kondenzacija.
Pre samog parkiranja traktora u garažu osim pranja neophodno je uraditi barem osnovni servis, zameniti pohabavne delove, proveriti stanje guma, sipati antifriz… Hladnoća može uzrokovati zgušnjavanje ulja, oštećenje baterija i smrzavanje goriva, zato je zamena ulja neophodna kao i sipanje antifriza. Dugo stajanje na hladnim i vlažnim površinama može dovesti do oštećenja i deformacije guma. Preporuka je da se vozilo podigne na drvene daske kako bi se smanjilo opterećenje na gume što ih čuva ih od propadanja. Ne zaboravite na podmazivanje, a ako nemate pri ruci mazalice može da vam posluži veći špric i deblja igla kako biste lakše došli do onih manje pristupačnih delova mehanizacije. Detaljno čišćenje i otklanjanje svih prljavština neophodno i zbog delova od polimera i plastike koji postaju kruti i pucaju, boja vremenom bledi i menja svoju strukturu, dok gume brže propadaju ukoliko ostane nakupljena zemlja na njima preko zime.
Kada je u pitanju čišćenje i servisiranje motora, preporuka je da to uradi stručno lice, mada se većina poljoprivrednika dobro izveštila i znaju kako da pravilno očiste motor. Osim detaljnog čišćenja samog motora treba očistiti i sistem za hlađenje, proveriti tačku mržnjenja rashladne tečnosti, pregledati u kakvom je stanju pumpa, remontovati postojeću ili nabaviti novu ukoliko je to potrebno. Posebno obratite pažnju na gumene cevi i creva koje mogu ispucati od sunca i nakupljene prljavštine, te ih zamenite ako su se pohabala. Hidraulične tečnosti se dosipaju do zimskog maksimuma da bi se smanjila količina vazduha, a samim tim i kondenzacija vode usled promena temperature.
Evo na šta još treba da obratite pažnju prilikom pripreme mehanizacije za zimu, a što često mnogima promakne.
Pregled delova – Proverite zavrtnje, ležajeve, remene i sisteme za hlađenje da li imaju znakove oštećenja ili habanja, te ih zamenite ako je to potrebno.
Zamena ulja i filtera – Staro ulje može sadržati nečistoće koje doprinose koroziji u motoru tokom dužeg stajanja, zato je preporuka da staro izvadite i sipate novo.
Gorivo – Dopunite rezervoar do maksimuma da biste sprečili stvaranje kondenzacije unutar njega. Dodajte aditive ako koristite dizel, kako bi se sprečilo zgušnjavanje usled niskih temperatura.
Kontrola akumulatora – Proverite nivo elektrolita i napunite akumulator. Ako je moguće, čuvajte ga na suvom i toplom mestu i povremenim punjenjem ga održavajte u ispravnom stanju. Ako se traktor do proleća neće koristiti, isključite akumulator ili ga potpuno uklonite.
Kablovi i priključci – Proverite stanje električnih kablova i veza, očistite i zaštitite priključke od korozije.
Na sličan način se održavaju i kombajni kod kojih posebno treba obratiti pažnju na ostatke semena i slame, pa sve temeljno očistiti. Plugove i dodatnu opremu dobro očistite i premažite mašću za mehanizaciju kako bi se sprečila korozija tokom zimskog mirovanja, a usled povećane vlažnosti, čak i ako ih čuvate u zatvorenom prostoru. Posebno obratite pažnju na prskalice, rasturače i depozitore mineralnih đubriva i sredstava za zaštitu kao i sejalice. Temeljno ih očistite i uklonite ostake koji su najčešće vrlo korozivni ili otrovni. Ne treba zaboraviti da prskalice kad se operu i potpuno isprazne u svom sistemu creva mogu zadržati manju količinu vode koja, ukoliko se smrzne, može oštetiti crevo. Zato se preporučuje da se posle pranja i ispiranja u rezervoar sipa koncentrat antifriza i pusti da cirkuliše po čitavom sistemu. Na taj način će se umesto vode u crevima eventualno zadržati antifriz koji je otporan na mraz i niske temperature.
Iako traktor nećete koristit tokom zime preporuka je da ga povremeno proveravate i upalite kako biste se uverili da je sve u redu ili na vreme uočili eventualna oštećenja i probleme. Ukoliko ste mehanizaciju kvalitetno pripremili za zimu biće u dobrom stanju i spremna za rad kad počnu prolećni radovi u polju.