Vinarija Smiljković, smeštena u srcu Župe Aleksandrovačke, u malom selu Drenča, blizu 2,5 km od grada, ponosno je deo vinarske tradicije ovog regiona. Ova vinarija proizvodi najcenjenijih vina, među kojima se izdvaja Tamjanika, koja je postala simbol ove oblasti i najpopularnija bela sorta kako u Župi, tako i u celoj Srbiji. Vladimir Smiljković, vlasnik vinarije, ističe da je proizvodnja Tamjanike ključni deo njihove ponude, ali ne zaboravlja ni druge sorte poput Graševine (Italijanskog rizinga), koja je, kako kaže, njegova omiljena bela sorta.
Osim belih vina, Smiljkovići proizvode i crvena vina, među kojima su najpoznatiji Prokupac, domaća sorta koja je specifična za region, te internacionalni blend Cabernet Merlot. Vinarija takođe nudi barik varijante crvenih vina, a od prošle godine su počeli da prerađuju i rose vino sa dominantnim Prokupcem i manjim udelom Muskata Hamburga.
Proširenje i inovacije
S obzirom na to da je vina i vinogradarstvo prava strast, vinarija Smiljković je tokom poslednjih nekoliko godina ulagala u modernizaciju i proširenje svojih kapaciteta. Osim što su izgradili moderno opremljenu degustacionu salu koja može da primi do 50 gostiju, prošle godine su završili i izgradnju apartmana za vinoturiste, kroz projekt podržan od strane IPARD fondova. Imaju smeštajni kapacipet, izgrađen po odličnim stardardima.
„Vino i turizam idu ruku pod ruku, i naš cilj je da se razvijamo u sektoru vinskog turizma. Dešava se da tokom leta i proleća imamo posete turističkih grupa, što nas podstiče da stalno unapređujemo našu ponudu,“ kaže Vladimir Smiljković.
Kao i mnogi u ovom sektoru, oni su svestan važnosti podrške države, koja im je pomogla kroz mere Ministarstva poljoprivrede i IPARD fondove. „Bez tih sredstava sigurno ne bismo mogli da razvijemo ovako lep i opremljen objekat,“ dodaje Vladimir.
Zasadi i planovi za budućnost
Trenutno, vinarija Smiljković ima oko 3 hektara vinograda pod vinovom lozom, sa zasadima Tamjanike, Graševine, Prokupca, Cabernet Sauvignon i Merlo. U planu je proširenje vinograda za još jedan hektar Tamjanike i deo Graševine, a vinarija planira da unapredi saradnju sa kooperantima iz okolnih sela, što će omogućiti povećanje proizvodnje.
„Saradnja sa kooperantima omogućava nam da obezbedimo kvalitetno grožđe, a mi planiramo da u budućnosti povećamo kapacitete kako bismo zadovoljili rastuću potražnju,“ kaže Smiljković.
Turizam u Regionu i Uloga Manastira Drenča
Jedan od ključnih faktora koji doprinosi rastu vinskog turizma u ovom regionu je i blizina Manastira Drenča, jednog od najstarijih manastira u Srbiji, sagrađenog pre Kosovskog boja. Infrastruktura koja je izgrađena kako bi olakšala pristup manastiru, uključujući nov asfaltni put, takođe doprinosi većem broju posetilaca, koji ne samo da dolaze da obiđu manastir, već i da uživaju u vinima Smiljkovića.
„Manastir Drenča nam puno pomaže. Povećava broj posetilaca, a samim tim i turistički interes za našu vinariju,“ zaključuje Vladimir Smiljković.
Vinarija Smiljković, iako relativno mlada u sektoru vinskog turizma, već sada ostvaruje značajan uspeh u privlačenju turista i ljubitelja vina. Sa planovima za dalji razvoj, proširenje zasada i unapređenje usluga, Smiljkovići se nadaju da će još dugo biti prepoznatljivo ime na vinskoj mapи Srbije.