Porodična proizvodnja iz Kikinde: Od polja do hladno ceđenog ulja

U srcu Banata, porodica Krstonošić već godinama neguje tradiciju poljoprivrede i prerade uljarica, a njihova mala farma postala je prepoznatljiva po kvalitetnim hladno ceđenim uljima i biljnim melemima. Proizvodnja je bazirana na sopstvenoj zemlji, a proizvodi nalaze put do kupaca širom Srbije, posebno u Beogradu.

Proizvodnja hladno ceđenih ulja podrazumeva mehaničko presovanje (ceđenje) sirove biljne sirovine (najčešće semena) bez upotrebe visokih temperatura ili hemikalija. Proces zadržava prirodne hranljive sastojke, vitamine, prirodan ukus i aromu, bez dodavanja aditiva ili konzervansa. Priprema sirovine, sam proces presovanja i naknadno prečišćavanje (talogom, filtracijom, centrifugiranjem) ključni su za dobijanje kvalitetnog, hladno ceđenog ulja.

– „Naša firma postoji već dugi niz godina, a pre toga smo se bavili poljoprivredom. Gajili smo i ludaju, koja daje odlične rezultate u ovom kraju. Danas na 15 hektara proizvodimo različite kulture koje prerađujemo u ulja i meleme,“ kaže Vladimir Krstonošić, koji zajedno sa suprugom vodi porodično gazdinstvo.

Od lana do egzotičnih proizvoda

Pored tradicionalnih kultura poput suncokreta i maka, Krstonošići su među retkima u Srbiji koji proizvode lan. Upravo laneno ulje, veoma cenjeno na domaćem tržištu, postalo je njihov zaštitni znak.

– „Većina lana na srpskom tržištu potiče iz Ukrajine, a mi imamo gotovo identične klimatske uslove kao južna Ukrajina. To nas je podstaklo da krenemo u proizvodnju. Pokazalo se da može da uspe, i to vrlo dobro,“ objašnjava Vladimir.

Osim domaćih sirovina, u ponudi su i proizvodi od egzotičnih kultura poput susama, kikirikija, pistaća i crnog kima, koje nabavljaju iz uvoza, ali ih prerađuju na isti način – hladnim ceđenjem, bez aditiva i konzervansa.

Kupci koji biraju zdravlje

Njihova ciljna grupa su ljudi koji vode računa o ishrani i zdravom načinu života – sportisti, rekreativci i urbani potrošači između 30 i 60 godina. Proizvode prodaju od kuće, putem interneta, kao i na sajmovima i tematskim bazarima širom severne Srbije.

– „Najveće tržište nam je Beograd, gde imamo i profesionalne kupce. Tamo plasiramo najveći deo naših ulja i melema,“ dodaje Vladimir.

Proces koji traži strpljenje

Za razliku od melema, koji se prave jednostavnim mlevenjem prženih semenki, proizvodnja hladno ceđenog ulja traje znatno duže. Nakon ceđenja, sirovo ulje mora da odstoji i prođe proces dehidracije kako bi se odvojila taložna masa, što može potrajati i do dve nedelje.

– „Iako proces traje, trudimo se da održimo balans između kvaliteta i cene, jer je važno da kupac dobije vrhunski proizvod po prihvatljivoj ceni. Mi smo zadovoljni, iako smo skromni,“ poručuje Krstonošić.

Iz ove kategorije

Pročitajte i

Najčitanije danas

Najčitanije ove nedelje

Najčitanije ovog meseca

Reklamni prostor