Odeljenje voća i povrća je specifično ukoliko se angažuju kvalitetni ljudi za postavku robe i način izlaganja, može imati višestruku dobit za jedan market. Pozicija na samom ulazu u prodajni deo marketa se uglavnom izbegava zbog daljine pozadinskih prostorija za skladištenje takve vrste robe, ali ko prevaziđe te tehničke probleme, može imati odeljenje koje je najbolja reklama za jednan supermarket. Svežina i raznolikost proizvoda se podrazumevaju, pa je potrebno i da imate angažovanog radnika za to odeljenje kako bi se svežina i kvalitet robe održavao. Ukoliko mušterije imaju mogućnost sami da biraju i mere na vagama, možete prvo imati problem sa kvalitetom i izgledom odeljenja, a kasnije i sa stanjem robe. Zaposlenog treba motivisati da bude kreativan na takvom odeljenju, a takva roba i pruža mogućnost ispoljavanja kreativnosti i maštovitosti, pa to treba i iskoristiti.
Kod generalne podele treba voditi računa da voće bude vidljivo odvojeno od povrća, Ili praviti dve odvojene police, u zavisnosti od mogućnosti i raspoloživog prostora.
Kod voća na primarnim policama, treba napraviti razliku između citrusa, banana, tropskog voća i domaćeg. Pod domaće smatram jabuke, kruške, šljive, trešnje i to je promenjivo, dok su citrusi uglavnom konstantni samo im se pozicija širi ili smanjuje u zavisnosti od sezone.
Kod citrusa je bitno da koristite kontrast boja. Loš primer je da stoje pomorandže sa mandarinama, zbog sličnog izgleda. Ubacite limun između i već ste dobili šarenu policu zanimljivu za potrošača. Slično je i sa jabukama, ne treba držati zelene jabuke kao što su greeny smith i zlatni delišes zajedno, ubacite neku crvenu jabuku između.
Za bananu kao artikal broj jedan po prodaji treba izdvojiti posebnu poziciju, koja bi trebala da ima neku formu gomile ali opet ne treba preterivati zbog osetljivosti robe, nakon otvaranja kese i u kontaktu sa kiseonikom počinju svoj ubrzan proces truljenja, pa treba voditi računa o tome. Marža na ovom proizvodu bi trebala da bude najmanja, tako ćete doobiti veći obrt i lakše se održava svežina, a mušterije vrlo dobro pamte cenu banane. Ako je jeftinija nego kod konkurencije onda će kupovati kod vas, a usput će kupiti još nekoliko proizvoda gde ćete imati veću zaradu.
Povrće je vrlo dragocena kategorija u letnjoj sezoni i zato treba izuzetno voditi računa o načinu nabavke, skladištenja, izlaganja i održavanja.
Nabavka povrća kao i sezonskog voća je najbolja ukoliko se postigne dogovor sa lokalnim poljoprivrednim proizvođačima koji imaju dovoljno robe da ispoštuju zahteve potražnje. Najbolje je napraviti mrežu više proizvođača i uzimati robu preko otkupnog lista. Na taj način imate nižu nabavnu cenu u visini PDV-a, naravno ukoliko to poljoprivredno gazdinstvo nije prešlo limit visine godišnjeg prometa i ne ulazi u sistem PDV-a.
Za zeleno povrće najbolje bi bilo da imate vertikalni frižider koji nema direktno izduvavanje vazduha na robu i ako postoji mogućnost za postavljanje zaštitne zavese koja bi se zatvarala preko noći kada market ne radi. Za lisnato povrće, obavezno je orošavanje na svakih pola sata, kako se ne bi osušilo, svejedno, da li je ono izloženo na običnoj ili na polici sa temperaturnim režimom hlađenja.
Ukoliko postoji mogućnost da se odvoji prostorija koja bi zadovoljavala zahteve HACCP-a da se registruje za pripremu salata, mogli bi da pakujete u plastične posude ili tacne od stiropora svu onu robu koja je i dalje dobrog kvaliteta ali vizuelno nije za dalju prodaju. Dnevni otpis robe je oko 5-10%, što znatno utiče na ostvarenu maržu koja u proseku iznosi oko 10-15% A ukoliko imate mogućnost pakovanja, imaćete i manji otpis, samim tim i veći ostvareni prihod na tom odeljenju, a zadržavate kvalitet.
Sekundarne pozicije i brendiranje objekta
Bilo bi dobro da imate i sekundarne pozicije za izlaganje robe u sezoni koja bi mogla da bude na nekoj vrsti gomile, to može da bude boks za jabuke ili lubenice, poređane prazne gajbice ukrašene papirom u boji i ostalom opremom koja može da se prilagodi a da se uklapa u izgled odeljenja. Mušterije vole da kupuju sa gomile i tu treba voditi računa da ta ponuda bude i atraktivna kako bi se pravio veći obrt da ne dolazi do truljenja robe i onda dobijate samo kontra efekat.
Na sekundarnu poziciju možete izlagati i sezonsku robu u period Božića, Nove godine, verskih slava i ostalih praznika. Na primer uz suvo voće, možete izložiti vino, upakovane badnjake i ostale proizvode koji su predmet te sezone. Tako dobijate bolji vizuelni efekat, a pasivno utičete na mušterije da kupe proizvod koji je vama u interesu da se bolje proda.
Ukoliko imate neki zid, ili deo enterijera koji vam smeta na odeljenju a nemate način da postavite policu sa robom na tom mestu, možete odštampati na leksan ploči slike voća i povrća i pričvrstiti na to mesto. To daje lep vizuelni efekat, ne košta mnogo a dugotrajno je. Možete i odštampati natpis iznad odeljenja, kao i delove kojima bi prekrili boks ili paletno mesto na sekundarnoj poziciji.
Obeležavanje i formiranje cena
Obeležavanje cena je jako bitna i postoje plastične kartice koje imaju promenjive brojeve koje je lako zamenjivati svakodnevno, a pregledne su. Posao izlaganja robe može da padne u vodu, ukoliko nemate jasno postavljene cene proizvoda. Potrudite se da i deklaracije budu na vidnom mestu, ukoliko neko želi da proveri odakle je roba nabavljena, a i zbog zakonskih obaveza.
Formiranje cena zavisi od načina nabavke, ali svakako ne treba razmišljati o visokoj marži, nego o velikom koeficijentu obrta. Na taj način ćete imati odeljenje koje će uvek imati svežu robu, vaši dobavljači će se truditi da vas ispoštuju maksimalno po pitanju cene i kvaliteta, a tako ćete privući i veći broj potrošača koji će kupiti i ostale proizvode koji se nalaze u asortimanu, a gde ćete imati veći profit.