Projekat digitalizacije pijaca koji su započele Privredna komora Srbije, kompanije Mastercard, Banca Intesa, Payten i Chip Card, uz podršku JKP „Beogradske pijace“, ovog proleća ulazi u drugi krug, u okviru kojeg će građani dobiti priliku da bezgotovinski plaćaju i sa druge strane reke, na pijacama „Blok 44“, „Zemun“ i „Stari Merkator“.
Dušanka Golubović, državni sekretar Ministarstva poljopivrede, šumarstva i vodoprivrede, obišla je tim povodom pijacu „Stari Merkator“, na kojoj je, pored pijaca „Blok 44“ i „Zemun“, omogućena kupovina platnim karticama ili putem aplikacija mobilnih novčanika za android i IOS platforme.
Golubović je izjavila da joj je izuzetno zadovoljstvo što se ulazi u novi krug projekta „Digitalizacija beogradskih pijaca“ koji Privredna komora Srbije u saradnji sa partnerima uspešno realizuje već godinu i po dana. „Ministarstvo poljoprivrede snažno podržava svaku inicijativu čiji je cilj da pomogne individualnim poljoprivrednim proizvođačima – kroz smanjenje troškova, lakši plasman, veću konkurentnost i bolju prodaju njihovih proizvoda. Najbrži i najsigurniji put do tog cilja je – digitalizacija, koja je jedan od prioriteta Ministarstva poljoprivrede u ovoj godini. Ponosna sam što smo uspeli da za samo četiri meseca sprovedemo ambiciozan projekat digitalizacije poljoprivrede, čiji je jedan od najvažnijih aspekata bila implementacija digitalnih subvencija. Sada, zahvaljujući našoj digitalnoj platformi eAgrar, poljoprivrednici mogu jednostavno i brzo da apliciraju za subvencije i prate njihov status i obradu. Uvođenjem digitalnih tehnologija, otvorili smo vrata nebrojenim mogućnostima za dalji razvoj i napredak. Pored mogućnosti praćenja i analize svih parametara bitnih za primarnu poljoprivrednu proizvodnju, digitalne tehnologije nam omogućavaju da pratimo tržišne trendove i prilagodimo našu proizvodnju zahtevima potrošača. Upravo tu stižemo do važnosti projekta „Digitalizacija beogradskih pijaca“, jer registrovanim poljoprivrednim gazdinstvima omogućava da lakše prodaju svoje proizvode i zarade više. Na ovaj način, zatvorili smo ceo krug i pokrili sve faze, pa će tako digitalizacija našim poljoprivrednicima omogućiti da brže dođu do subvencija, unaprede svoju proizvodnju i plasiraju svoju robu krajnjem kupcu. Želim Privrednoj komori Srbije uspešan nastavak projekta „Digitalizacija pijaca“ i da neposrednu korist od njega oseti što veći broj poljoprivrednika. Sigurna sam da ovde nećemo stati i da ćemo svi zajedno nastaviti da gradimo digitalnu budućnost srpske poljoprivrede“, istakla je Dušanka Golubović.
„Kalenić“, „Palilula“ i „Đeram“ bile su prve u nizu beogradskih pijaca na kojima su postavljeni POS terminali za plaćanje karticama i pokazalo se da postoji interesovanje među građanima da plaćaju karticama i mobilnim telefonima i na pijacama, bez prethodne posete bankomatu.
“Privredna komora Srbije, kao asocijacija koja okuplja sva privredna društva u Republici Srbiji, predstavlja prirodno mesto sa kojeg je ova inicijativa mogla biti pokrenuta i realizovana. Jedan od naših prioriteta je promocija bezgotovniskog plaćanja i zadovoljstvo nam je što doprinosimo da pijace postaju mesta na kojima se može plaćati i karticama“, rekla je Katarina Ocokoljić, sekretar Udruženja finansijskih institucija Privredne komore Srbije.
“Odluka JKP „Beogradske pijace“ da učestvuje u pilot projektu “Digitalizacija pijaca“ pokazala se ispravnom, o čemu svedoči zadovoljstvo naših zakupaca, zbog čega su mnogi odlučili da i nakon probnog perioda nastave sa bezgotovinskim plaćanjem. Uvođenje ovog vida plaćanja, ne samo da je olakšalo kupovinu i prodaju, već je privuklo i značajan deo mlađe populacije. Iskustva zakupaca govore da je potreba za plaćanjem karticama velika, posebno od strane turista i stranaca koji žive i rade u Beogradu. JKP “Beogradske pijace” završilo je uređenje pijace „Stari Merkator“, kao i deo prostora ispred same pijace gde je postavljeno preko 40 novih bokseva. Takođe, u sklopu pijace „Stari Merkator“, napravljen je poseban deo gde je smešten cvetni kutak. U narednom periodu, planirano je da se u okviru pijace „Stari Merkator“ omogući i parking prostor, što će dodatno olakšati svakodnevnu kupovinu. JKP „Beogradske pijace“ vodi računa o potrebama zakupaca i potrošača“, rekao je direktor Bojan Bajagić i naglasio da će se nastaviti sa daljim ulaganjima na uređenju pijaca, kao i da će beogradske pijace postati jedan od najvećih brendova, ne samo u Srbiji, već i u regionu.
Jelena Ristić, direktorka Mastercard za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine, istakla je da je važno što se projekat širi na još tri beogradske pijace, i dodala: „Ovo je pokazatelj da potrebe i interesovanja za savremenim platnim tehnologijama ima svuda, čak i na lokacijama koje su u prošlosti jako zavisile od gotovine. Drago mi je što Mastercard nastavlja da podržava pozitivne promene u privrednom okruženju Srbije.“
„Kao lider na bankarskom tržištu, u pogledu broja izdatih platnih kartica, kao i na strani prihvatanja od strane trgovaca bezgotovinskih načina plaćanja, želeli smo da od samog početka doprinesemo ovom važnom projektu. Drago mi je što kroz odličnu i uspešnu saradnju sa svim partnerima zajednički nastavljamo procese digitalizacije pijaca, koji će omogućiti još bolju uslugu i iskustvo u kupovini, podstičući ekonomski razvoj i unapređenje kvaliteta života i poslovanja naših sugrađana i malih biznisa“, naglasio je Željko Petrović, član Izvršnog odbora i direktor Divizije za poslovanje sa fizičkim licima i malim biznisom Banca Intesa.
Irena Jevtić iz kompanije Chip Card kaže da kroz zajedničke aktivnosti ovaj projekat pomera granice i oživljava digitalnu ekonomiju u svakoj tački susreta prodavca i kupca. U narednih godinu dana, Chip Card i Payten neće obračunavati naknadu za prihvat platnih kartica zakupcima koji prvi put uvode bezgotovinsko plaćanje.
Nakon jednogodišnjeg probnog perioda tokom prvog kruga pilot projekta “Digitalizacija pijaca”, od 50 zakupaca koji su učestvovali, njih 35 je nastavilo sa bezgotovinskim plaćanjem po komercijalnim uslovima. Od novembra 2021. godine, kada se počelo sa korišćenjem bezgotovinskog plaćanja na pijacama „Kalenić“, „Palilula“ i „Đeram“, pa do kraja promotivnog perioda, realizovano je preko 42.000 bezgotovinskih transakcija.
Osim zakupaca sa pijaca „Stari Merkator“, „Zemun“ i „Blok 44“, mogućnost učestvovanja u drugom krugu pilot projekta „Digitalizacija pijaca“ imaće i zakupci sa pijaca „Kalenić“ „Đeram“ i „Palilula“ koji nisu iskoristili priliku u prvom krugu.
Svi zakupci tezgi koji se odluče da koriste prednosti bezgotovinskog plaćanja, dobiće besplatno na korišćenje POS terminal preko koga se obavljaju plaćanja karticama i instant plaćanja, uz dodatno oslobađanje od naknada tokom promotivnog perioda.
Kompanije Mastercard i Chip Card su i u drugom krugu obezbedile dodatnu pogodnost za sve učesnike u ovom pilot projektu, što podrazumeva da će svakog meseca u narednih godinu dana, po pet trgovaca koji ostvare najveći broj bezgotovinskih plaćanja, biti nagrađeni sa po 12.000 dinara.